Tijdens deze opleiding leer je hoe je AutoCAD-tekeningen kunt omzetten naar Virtual Reality (VR). Dit aan de hand van de software 3DS Max (Autodesk) en Unity3D. Beide hebben een gratis educatieve licentie voor onderwijs.
Wat komt aan bod?
3DS Max Software:
- Tekeningen correct vanuit AutoCad importeren naar 3DS Max
- Template instellen naar cm of mm
- Sneltoets functies aanleren: (s= snap, M= Material browser, …)
- Materialen invoegen (PBR materialen, 4K bestanden)
- Materialen linken aan objecten, structuren aanpassen, verschalen en draaien.
- Modify werkbalk uitleggen (unwrap UVW, edit UVS, convert to polygon, flatten mapping)
- Objecten linken aan mekaar.
- Tekeningen importeren naar Unity 3D
Unity 3D software:
- Objecten virtueel verplaatsbaar maken, evt. een gewicht aan koppelen.
- Objecten statisch maken zoals muren, ramen, ...
- Objecten virtueel uit mekaar halen, terug in mekaar steken door middel van Snap points.
- Virtuele animaties plaatsen. vb.: een deur virtueel laten draaien of schuiven.
- Tekst animaties aanmaken/ pop-ups bij correcte of foute handelingen.
- Eenvoudige scripts leren lezen, manipuleren en schrijven.
- Beglazing doorschijnend maken.
- Werken met belichting, kunstlicht/ zonlicht en schaduwen daaraan gekoppeld.
- Instellingen aanpassen voor Oculus Quest
- APK bestanden leren aanmaken en importeren in de Oculus Quest.
Projecten/ oefeningen tijdens groepswerken:
- Houtverbindingen manipuleerbaar maken zodat leerlingen ze kunnen in/ uit mekaar halen
- Delen uit mekaar halen bij ramen of deuren, vleugel laten open en dicht draaien.
- Een virtueel spel maken waarbij 10 verbindingen uit mekaar en door mekaar op een tafel liggen, waarbij de leerlingen de passende delen in mekaar moeten plaatsen, tekstbericht op pop-up verschijnt bij een correcte verbinding.
- Licht laten branden met schakelaar/drukknop.