Met enige spanning stellen de leerlingen van het 5de jaar elektromechanische technieken (5emt) hun project voor: de ontwikkeling van een volwaardige escape room.
Dit project begint uiteraard met een uitdagende probleemstelling, waarna de leerlingen geleidelijk aan oplossingen zullen moeten vinden voor verschillende technische, mechanische en elektronische vraagstukken. Dit in samenwerking met het bedrijf Puzzel Escape Rooms uit Gent.
Een cruciaal aspect van dit project is dat het de leerlingen leert om realistische en hedendaagse problemen aan te pakken. Hierbij wordt gestreefd naar een balans tussen materiaalkeuze, kostenbeheersing, duurzaamheid of robuustheid, risicoanalyse en zelfs de toegankelijkheid voor mensen met beperkingen en kinderen, zonder het ecologische aspect uit het oog te verliezen.
Daarnaast worden de leerlingen aangemoedigd om abstracte concepten om te zetten in praktische deelopdrachten. Deze deelopdrachten resulteren vervolgens in uitvoeropdrachten naar ondersteunende richtingen binnen onze school of externe bedrijven waarmee we, afhankelijk van de noden op dat moment zouden kunnen samenwerken. De leerlingen uit 5emt gaan dus nauw samenwerken met medestudenten voor wat de praktische realisatie betreft en hopen zich door invloeden van andere richtingen te kunnen verdieping in de te gebruiken sturingen en hun bijhorende programmaties.
Dit project is zeer relevant omdat het aansluit bij de leefwereld van de studenten en een uiteindelijke realisatie in een echte escape room motiveert hen enorm. Het laat de leerlingen ook ervaren dat techniek niet alleen een rol speelt in het bedrijfsleven, maar ook een integraal onderdeel kan worden van de wereld van ontspanning. Het uiteindelijke thema zal de verbeelding prikkelen en de spelers zullen al snel de link met de realiteit verliezen. Wie kan ontsnappen...?