“Werkplekleren heeft duidelijke meerwaarde”

“Werkplekleren heeft duidelijke meerwaarde”

“Dankzij RTC Oost-Vlaanderen kunnen we als bedrijf veel vlotter connecteren met scholen uit het technisch en beroepsonderwijs en hun leerlingen.”

Bouwtechnieken kan je leren op school, maar op een échte werf komt de leerstof toch nog net iets beter binnen. Zeker wanneer je kunt stelen met je ogen van specialisten die dag in, dag uit met het vak bezig zijn. Daarom verbindt RTC Oost-Vlaanderen technische en beroepsscholen met bouwbedrijven, zoals Jan De Nul. Hoe dat in zijn werk gaat, vertelt Steven Foulon, operations manager van de afdeling Gebouwen bij Jan De Nul.

“Bij Jan De Nul vinden we dat we als groot bedrijf ook een maatschappelijke rol hebben. Door onszelf  via RTC Oost-Vlaanderen ten dienste te stellen van middelbare scholen en hun leerlingen, kunnen we die spelen. We werken trouwens ook samen met hogescholen en universiteiten, en geven in basisscholen infosessies over windmolens.”

 “RTC is een echte springplank om zinvolle samenwerkingen op te zetten tussen scholen en bedrijven. Neem nu de ‘bekistingsdagen’ die we samen organiseren. Die ontstonden vanuit de vraag van leerkrachten die hun leerlingen technieken wilden aanleren waarvoor ze op school de middelen niet hadden. Bij ons konden ze, begeleid door gespecialiseerde technici, met die technieken kennismaken. En dat op een echte werf.”

 Constructieve samenwerking tussen scholen en bouwbedrijf

 “Aan de ‘bekistingsdagen’ ging al een constructieve samenwerking vooraf. Eerst deden wij enkele voorstellen over de inhoud en de aanpak. Vanuit hun concrete ervaring met de scholen en hun kennis van de precieze noden, gaf RTC daarop feedback. Daarna nodigden we enkele leerkrachten uit

om te laten zien welke oefeningen we zoal konden aanbieden. Zij beslisten mee welke technieken we uiteindelijk naar de leerlingen brachten.”

 “De duidelijke meerwaarde van het werkplekleren, dat we combineren met een werfbezoek, treft me elke keer weer. De jongeren reageren erg enthousiast en geïnteresseerd. Een leerling vertelde: “Ik rij elke dag voorbij deze werf, maar had er geen idee van welke hoogtechnische activiteit zich hier afspeelt.” Die jongen was duidelijk positief verrast en had goesting gekregen om er deel van uit te maken. Zulke reacties maken zo’n opleidingsdag voor mij geslaagd.”

 

Dé opleidingen waar scholen nood aan hebben

 “Je kunt RTC Oost-Vlaanderen gerust een ‘open deur tussen industrie en onderwijs’ noemen. RTC kent de scholen, de leerkrachten en hun noden heel goed. Ze weten inhoudelijk én praktisch wat scholen nodig hebben. Welke technieken zullen de leerkrachten zeker interesseren? In welke periode kan het best je werkplekleren aanbieden? Hoe lang op voorhand moet je het aankondigen?”

 “RTC Oost-Vlaanderen heeft een pak kennis in huis, waarmee we bij Jan De Nul meteen aan de slag kunnen om de scholen het juiste te bieden. We kunnen veel effectiever zaken organiseren, en erover communiceren, dan wanneer we het volledig zelf zouden doen. Zo voorkomen we ook dat we iets uitwerken dat de scholen niet nodig hebben. Dankzij RTC kunnen we een opleidingsaanbod creëren dat helemaal aansluit bij het niveau van de leerlingen in het technisch en beroepsonderwijs.”

 “Ondertussen zijn er ook contacten gelegd tussen RTC en andere afdelingen van Jan De Nul. We hebben ook een groot staalatelier, een schrijnwerkerij, een magazijn … De kans dat er meer dergelijke samenwerkingen voor werkplekleren komen, is groot. We vertrekken graag vanuit de vragen van de scholen.”

 

Drempels verlagen

 “Natuurlijk is het een fijne extra voor Jan De Nul dat leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs ons leren kennen. En dan bedoel ik echt óns: door zo’n dag werkplekleren zien ze dat dit bedrijf bestaat uit allemaal mensen die begaan zijn met de prachtige bouwstiel.”

 “Verder heb ik niets dan lof voor de medewerkers van RTC Oost-Vlaanderen. Stuk voor stuk zijn het enthousiaste mensen die proactief aan de kar trekken. Ze kennen zowel de bouwsector als de scholen door en door, waardoor ze meteen zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ze verlagen de drempels in alle richtingen. Een plezier om mee samen te werken.”

 “Uit die fijne samenwerking vloeide ook voort dat Jan De Nul materiaaloverschotten van werven aan bouwopleidingen schenkt. Rioleringsbuizen, gevelstenen … die vroeger op de afvalberg terecht kwamen, gaan nu van onze werven naar scholen die ze kunnen gebruiken.”

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 0 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.

Geen cookies gevonden

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 0 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.

Geen cookies gevonden

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden