Menu

Minister Ben Weyts op bezoek bij VRiool

Huisriolering leren aanleggen kan nu ook met een VR-bril

Een huisriolering leren aanleggen met een VR-bril, dat is geen verre toekomstmuziek meer. Minister Ben Weyts zette zelf de VR-bril op en kreeg uitleg van enkele leerlingen en leerkrachten. 

Vorig schooljaar hebben vier bouwscholen VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo de krachten gebundeld voor het ontwikkelen van de app VRiool. De bouwscholen gaven de input en SupportSquare ontwikkelde de app. 

Bouwleerkrachten Bert Neirynck van VTI Deinze, Koen Van Wassenhove van Scheppersinstituut Wetteren en Thomas Standaert van Richtpunt campus Eeklo benadrukken de noodzaak van zo’n app.

Er zijn verschillende voordelen aan een VR-applicatie. Eerst en vooral is er het kostenplaatje, met een voltallige klas een riolering plaatsen kan je maar één keer doen en de bouwmaterialen worden steeds duurder. Ten tweede win je enorm aan snelheid, je kan makkelijk de oefening herhalen. Elke leerling kan individueel bijgestuurd worden. Het is een goede aanvulling op de praktijk. Veel mensen denken dat het een game is, dat lijkt wel zo maar eigenlijk is het een efficiënte training. Met deze app kunnen leerlingen veel zelf doen. De buizen afzagen, invetten, de juiste afmetingen selecteren, enzovoort. De app is zelfs zo realistisch dat je je virtuele pot smeersel kan omstoten, als je niet oppast. Gelukkig is er niet zoveel kuiswerk als in het echt.’

Het was niet vanzelfsprekend om alle leerkrachten te overtuigen, maar eenmaal gewonnen voor het project waren ze allemaal sterke believers!

Geen game

Leerling beroepsbouw Jasper Bothuyne (16) uit Kruisem mocht samen met Bert Neirynck de VRiool-app demonstreren aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Ik had wel een beetje stress om uitleg te geven aan de minister, maar dat was snel voorbij. We zijn vorig jaar na de paasvakantie gestart met het oefenen met de app en ik was er redelijk snel mee weg. Gamen doe ik af en toe en ik had wel al twee keer een VR-bril gebruikt, maar het was even wennen. Het blijft gemakkelijker om echte buizen met je handen in elkaar te draaien, maar voor de basiskennis is deze app een enorme meerwaarde. Zo leer je belangrijke basishandelingen zoals het invetten van rioolbuizen of het afschuinen van buizen. In de vakantie werk ik voor een baas en het was hem opgevallen dat ik bepaalde zaken al goed kon. Ik mocht zelfs enkele dagen alleen aan de slag, omdat hij wist dat hij me kon vertrouwen. Punten scoren op het werk dus, maar of dat opslag oplevert, dat denk ik niet", lacht Jasper.

“Huisriolering zit onder de grond en bijgevolg is het niet gemakkelijk om dit voor de leerlingen aanschouwelijk te maken tijdens de praktijklessen”, zegt Bert Neirynck.

Rol RTC Oost-Vlaanderen

De rol die voor RTC Oost-Vlaanderen was weggelegd in dit project was die van verbinder. Zo zorgde Sofie Stoffijn ervoor dat er vier scholen netoverschrijdend rond de tafel gingen zitten. Er werden afspraken gemaakt en RTC zorgde voor de opvolging ervan. De technische input over de huisriolering kwam van de scholen en de kennis om die input te vertalen naar een app kwam van de ontwikkelaar. Sofie vertaalde de noden van beide partijen waardoor iedereen elkaar kon verstaan.

Minister Ben Weyts was alvast enthousiast over VRiool. “Deze app is een mooi voorbeeld van hoe we de kwaliteit van het onderwijs kunnen versterken. Studenten gaan immers aan de slag met technieken, waarmee ze misschien anders nooit in contact komen omdat het onder andere onbetaalbaar is. Daarnaast maakt deze app jongeren warm voor technische en beroepsopleidingen. Dit is gewoon megacool”, besluit de minister.

Het project is het resultaat van de InnoVET projectoproep vanuit het Vlaamse departement Onderwijs & Vorming en ook de Provincie Oost-Vlaanderen en sectorfonds Constructiv ondersteunen dit project. 

Bron: HLN Anthony Statius


Meer interessante artikels

© 2024 RTC Oost-Vlaanderen
Provincie Oost-Vlaanderen Onderwijs Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen