Menu

Duaal leren in haarzorg

Ambassadeurs van haarzorg duaal: "De trajectbegeleiders zijn eigenlijk de mama's en papa's hier op school"

Anouk Willems en Roselin Brijs zijn beiden leerlingen haarzorg aan het DvM htb in Aalst. Anouk zit in het 5e middelbaar en is 16 jaar. Roselin is 18 jaar en zit in het 6e middelbaar. Kris Geeroms is trajectbegeleider. 

Anouk en Roselin, waarom hebben jullie gekozen voor de opleiding haarzorg?

Roselin: sinds het 1e middelbaar zit ik hier op school en vanaf het 2e middelbaar heb ik gekozen voor haarzorg omdat ik via deze opleiding creatief kan zijn.

Anouk: sinds het 1e middelbaar had ik door dat ik geen ASO wou blijven doen. Toen was al duidelijk dat ik haarzorg/schoonheidszorg wou doen. Ik heb beide opleidingen geprobeerd, maar ik merkte al snel dat ik meer richting haarzorg neigde.

Waarom hebben jullie gekozen voor duaal leren?

Roselin: ze hebben bij ons op school eerst specifieke testen gedaan om te bekijken of ik wel klaar was voor duaal leren. Ik heb gekozen voor dit systeem omdat je op de werkplek echt met klanten leert omgaan. Op school is het contact met klanten veel beperkter. Via duaal leren voer je de handelingen onmiddellijk uit op mensen en dus niet op poppen. Voor mij was het ook extra interessant om te leren omgaan met mensen. Vooraleer ik startte met duaal leren was ik niet zo sociaal en dat is nu wel veranderd.

Anouk: dat is voor mij ook een enorm voordeel: het feit dat je echt met mensen werkt. Je wordt geconfronteerd met verschillende problemen. En je leert samenwerken met collega’s. Eigenlijk leer je veel meer en sneller tijdens 1 dag op de werkplek dan tijdens 1 dag op school. In een klas krijg je ook bepaalde opdrachten, maar daar moet je soms wat meer geduld hebben omdat alle leerlingen aan bod moeten komen.


“Je leert veel meer en sneller op de werkplek dan op school.”

 

Dus de voordelen van duaal leren zijn vooral het leren omgaan met mensen en het onmiddellijk toepassen van technieken op klanten. Denken jullie aan nog andere voordelen? 

Roselin: de combinatie van bezig zijn met je handen en toch nog een paar dagen naar school gaan, vind ik ook een voordeel. De combinatie 2 dagen school en 3 dagen werken is ideaal voor mij. In het begin zou je denken dat zo’n traject heel zwaar is, maar eens je bezig bent en je kent de klanten en je hebt een goede klik met je baas, loopt dit eigenlijk wel vlot. 

Het is niet altijd evident om op jonge leeftijd terecht te komen in een volwassen context. Hoe verloopt dit voor jullie?

Anouk: ik vind dit persoonlijk net heel tof. Je hoort heel veel verhalen en je leert hier ook veel uit. Of je nu moet samenwerken met jongere of oudere mensen, doet er niet zoveel toe voor mij.

Roselin: je groeit hier sowieso ook in. Sommige collega’s zijn 10 of 20 jaar ouder. Door met hen samen te werken, word je ook zelf sneller volwassen. Je manier van spreken en je manier van doen, veranderen. Ik ben echt socialer geworden. Andere mensen merken die verandering zelfs sneller op dan ikzelf. 

Anouk: daar herken ik me wel in. Ik ben ook opener en socialer geworden.

Zijn er ook kanttekeningen bij duaal leren?

Anouk: nee, eigenlijk voor mij niet. Ik zou niet echt iets kunnen aanhalen. Ik doe het heel graag. En als de klanten tevreden zijn, is dit natuurlijk fijn.

Kris: vanuit onze opleiding willen we de leerlingen zoveel mogelijk stimuleren om deel te nemen aan wedstrijden en opleidingen. Maar dit betekent dat onze leerlingen op dat moment lessen algemene vorming missen op school. Het is niet altijd eenvoudig om hierin een evenwicht te vinden. Het volgen van deze opleidingen betekent wel meer kans op een vaste job, dus voor onze leerlingen is dit wel van belang.

Was de leervergoeding een motivatie om te starten met duaal leren?

Anouk: de leervergoeding is voor mij nooit een doel geweest. Daar doe ik het absoluut niet voor. Ik wil gewoon heel veel bijleren.

Kris: vanuit de school wordt dit ook afgeraden. Als leerlingen enkel kiezen voor duaal leren omwille van het geld, kunnen ze gewoon niet starten. 

Roselin: het geld is mooi meegenomen, ook de extra’s die je krijgt (vb. fooien) zijn tof. Maar als je enkel werkt voor het geld, zal je er staan tegen je goesting. Dan hou je dit niet vol.

Jullie haalden al aan dat jullie socialer zijn geworden. Op welke vlakken zijn jullie nog geëvolueerd?

Anouk: ik krijg vooral van de klanten te horen dat ik al veel taken mag doen. Ze schrikken er soms van. Zowel mijn mentor als de klanten zien me ook groeien, week na week.

Roselin: bij de start was ik vooral bang. Bijvoorbeeld bij het wassen van het haar, durfde ik niet genoeg druk te zetten. Of bij brushings hoorde ik mezelf heel vaak ‘sorry’ zeggen, uit schrik dat ik de klant pijn zou doen. De klanten merkten op dat ik in het begin overkwam als een klein meisje. Nu zien ze me als één van de medewerkers.

Kris: het is niet eenvoudig voor een zelfstandige kapper om het vertrouwen te geven aan een leerling duaal leren. Ze moeten veel uit handen geven. Maar vaak gaat het over klanten die al jarenlang over de vloer komen. Het is fijn om te merken dat onze leerlingen dat vertrouwen krijgen. Afhankelijk van leerling tot leerling bekijken we telkens of het nodig is om te veranderen van werkplek. Het is vooral de bedoeling dat onze leerlingen steeds blijven bijleren.

Jullie hebben al aangekaart dat jullie begeleid worden door een mentor op de werkplek. Vanuit de school worden jullie ondersteund door een trajectbegeleider. Welke rol speelt deze persoon?

Kris: ik ben zelf trajectbegeleider in het 7e jaar. Mevrouw Van den Bossche is de begeleider van zowel Roselin als Anouk. Als er werkpunten zijn, pikken we hier onmiddellijk op in. Ook bij de evaluatie is de trajectbegeleider natuurlijk betrokken.

Anouk: als er problemen zouden zijn op onze werkplek, kunnen we steeds terecht bij haar. Mevrouw Van den Bossche is heel begaan met ons.

Roselin: ze is echt een vertrouwenspersoon. Zij is, sinds ik gestart ben met duaal leren, de enige persoon waar ik alles tegen kan zeggen. Ook persoonlijke zaken. Zij heeft me gedurende mijn traject altijd gesteund. Dat heeft heel veel voor mij betekend. Ook meneer Geeroms betekent veel voor mij. Ik kan het zelfs moeilijk onder woorden brengen. Dat zijn eigenlijk voor mij de mama’s en papa’s hier op school. Meneer Geeroms geeft ons enorm veel kansen. Hij zorgt ervoor dat we aan heel veel wedstrijden kunnen deelnemen. 


“De trajectbegeleiders zijn eigenlijk de mama’s en papa’s hier op school.”

 

Wat drijft jullie om deel te nemen aan wedstrijden?

Anouk: je leert ongelooflijk veel bij omdat je dingen mag doen die je anders niet kunt uitvoeren. Je tempo wordt beter en je krijgt veel meer technieken onder de knie. Zo krijg je meer inzicht in wat er fout of juist is aan een kapsel.

Roselin: haarzorg is echt veel meer dan enkel een brushing doen of een vlechtje leggen. Er zit zoveel meer achter. We zijn zo ver geraakt omdat we net deelnemen aan die wedstrijden. Je fantasie wordt getriggerd. Op school worden we goed voorbereid op deze wedstrijden. Meneer Geeroms is hier constant mee bezig: hij is heel gedreven en blijft soms tot ’s avonds op school om dit allemaal voor te bereiden. Op die manier wil hij ons zover mogelijk krijgen.

Kris: ik laat de leerlingen bewust deelnemen aan wedstrijden omdat ze een extra uitdaging vormen voor hen. Aan de eerstvolgende wedstrijd nemen 63 leerlingen van onze school deel. We doen heel veel wedstrijden per jaar, bijvoorbeeld de Young Hairdressers Trophy en WorldSkills. We bereiden ons voor van de ene op de andere wedstrijd.
 

“Ik laat de leerlingen bewust deelnemen aan wedstrijden omdat ze een extra uitdaging vormen voor hen.”
 

Jullie maken deel uit van de preselectie van de wedstrijd WorldSkills. Wat houdt de wedstrijd in? En wat heb jullie moeten doen om in de preselectie te geraken?

Kris: Anouk en Roselin hebben deelgenomen aan de preselectie, wat betekent dat ze bij de beste 10 zitten. Momenteel nemen ze deel aan 4 trainingen  Als ze dan bij de beste 6 zijn geraakt, mogen ze deelnemen aan een 2-daagse wedstrijd WorldSkills. Daaruit zal dan 1 persoon geselecteerd worden die naar het wereldkampioenschap mag gaan in Kopenhagen. Het is een heel traject dat niet te onderschatten is, vooral omdat het een wedstrijd is waaraan je kan deelnemen tot je 21 jaar bent. Dus Roselin en Anouk mogen ongelooflijk trots zijn dat ze op zo’n jonge leeftijd geselecteerd zijn.

Roselin: het is al mijn 3e keer dat ik meedoe aan WorldSkills. Ik zie dat ik al geëvolueerd ben als ik de foto’s van een paar jaar geleden bekijk. Mijn manier van werken en de verfijning van mijn kapsels is er al enorm op vooruit gegaan. Dat is ook het voordeel aan duaal leren. We hebben hierdoor veel sneller vooruitgang gemaakt. We krijgen in de aanloop naar de wedstrijd heel veel praktische trainingen die ons fysiek en mentaal voorbereiden. Het fijne is ook dat er gefocust wordt op samenwerking. Er is een grote betrokkenheid vanuit de volledige groep.

Hoe zien jullie de toekomst?

Anouk: ik zou in een salon willen werken, maar ook meewerken achter de schermen bij een televisiereeks of tijdens de Fashion Week is een droom van mij. Op die manier kan je bijvoorbeeld naar het buitenland. Ik wil gewoon veel verschillende ervaringen opdoen.

Roselin: barbier worden lijkt me wel iets want er zijn niet veel vrouwelijke barbiers. Ik wil me ook graag specialiseren in schoonheidsverzorging zodat ik een totaalpakket kan aanbieden. Maar eigenlijk lijkt grime me ook wat omdat ik hierin mijn creativiteit aan bod kan laten komen. Daarnaast vind ik de focus op de veelzijdigheid aan soorten haar belangrijk. Bijvoorbeeld het behandelen van dreadlocks, specifieke producten op de markt brengen voor krullen. Dus ik zou graag focussen op een breder publiek.

 

Jullie hebben alleszins heel mooie toekomstperspectieven! Veel succes nog met jullie studies.

© 2024 RTC Oost-Vlaanderen
Provincie Oost-Vlaanderen Onderwijs Vlaanderen Provincie Oost-Vlaanderen