De leerlingen van het 6e jaar elektriciteit-elektronica bouwen een educatieve zonnevolger. Dit is een project in samenwerking met Fabriek Energiek in Zelzate, het educatieve doecentrum van de provincie Oost-Vlaanderen.
De leerlingen kiezen voor het bouwen van een opbrengstvergelijking tussen een vast zonnepaneel en een zonnevolger. De invloed van de hoek van zonnepanelen op de opbrengst aan elektrische stroom staat centraal. De leerlingen zullen een module bedenken en ontwerpen die aantoont dat de opbrengst van een zonnepaneel afhangt van de hoek waaronder een zonnepaneel staat en de windrichting. Hierbij moet de opbrengst meetbaar zijn, maar ook visueel duidelijk zijn (met een verbruiker die beter werkt naarmate de opbrengst beter is). De bedoeling van de opdracht is om dit educatief aan te bieden voor de leerlingen van het basisonderwijs die het doecentrum bezoeken.
Samenwerking
Er wordt samengewerkt met verschillende afdelingen van de school. Naast de nodige technische innovaties wordt ook nagedacht over het maken van het nodige lesmateriaal en de verspreiding naar de basisscholen. Leerlingen gaan een eigen website ontwerpen waarmee het voor de leerkracht en voor de begeleiders van Fabriek Energiek gemakkelijk is om de vooruitgang binnen de verschillende fasen te volgen en gerichte feedback mee te geven.
Projectopbouw :
1. Creëren van een krachtige leeromgeving waarin leerlingen relevante en kwalitatieve ervaring opdoen.
2. Voorzien van een uitdagende leeromgeving.
3. Gebruik van “open framework”-model waarin leerlingen en leerkracht beiden in hoge mate initiatief hebben.
4. Het bevorderen van creativiteit en expressie.
5. Het helpen van leerlingen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten.
Met dit educatieve project hebben we een groot doel voor ogen : we willen leerlingen inspireren om uitdagingen aan te gaan, hen stimuleren om out-of-the-box en probleemoplossend te denken. Het resultaat is enerzijds een prachtig product en anderzijds een gezonde portie voldoening door het succesvol afwerken van het STEM-project. Het ontwerpend leren en leren ontwerpen waarbij leerlingen de kans krijgen om nieuwe dingen te creëren, is wat we binnen onze school benoemen als STEM-onderwijs. We streven hier ook een groepsdynamische aanpak na, onze leerlingen zijn alvast gemotiveerd.
Johan Van Laere - Richtpunt Campus Ninove-Zottegem