Als BTB-verdeler van elektrische installatiematerialen wil Stagobel actief bijdragen aan de maatschappij waarvan het deel uitmaakt. Daarom deelt het, via RTC Oost-Vlaanderen en met de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen, zijn veelzijdige kennis over laadstations voor elektrische voertuigen met technische secundaire scholen. Een gesprek met marketingverantwoordelijke Fabienne De Nutte en Bert De Waele, Teamleader MENNEKES e-Mobility.
Bert: “Naarmate elektrische auto’s aan belang wonnen, kregen we bij Stagobel steeds vaker de vraag om laadinfrastructuur te voorzien als lesmateriaal. Ook in het leerplan voor elektriciens in spe kwamen er toevoegingen over de installatie van laadpalen en aanverwante. Omdat ik zelf een verleden in het onderwijs heb, had ik de reflex om hiervoor een samenwerking met RTC Oost-Vlaanderen op te zetten. Via hen werken we overkoepelend en helpen we als bedrijf meer scholen vooruit, dan wanneer we enkel op vragen van individuele scholen zouden ingaan.”
“Met financiële steun van de Provincie Oost-Vlaanderen, bieden Stagobel en RTC ondertussen een didactisch pakket aan waarmee scholen de installatie van een laadstation kunnen aanleren. Dat bestaat uit een laadstation, een testbox die een wagen simuleert, én een opleiding voor de leerkrachten die ermee aan de slag gaan in de les. Ook een cursus voor de leerlingen hoort daarbij, in een bewerkbare versie die elke leerkracht op maat van de leerlingen kan aanpassen of aanvullen.”
Fabienne: “Bij Stagobel vinden we het belangrijk om ons steentje bij te dragen aan een duurzame wereld. Een van onze actiepunten is ‘zorgen voor onze nabije omgeving’ en daar rekenen we ook de technische scholen en hun leerlingen toe. We nemen bijvoorbeeld jaarlijks stagiairs aan en gaan in op elke vraag van een school om Stagobel te bezoeken. De samenwerking die we met RTC Oost-Vlaanderen hebben, past hier ook in en zorgt ervoor dat we nog veel meer leerkrachten en leerlingen kunnen ondersteunen.”
Bert: “Nadat ik met dit voorstel bij RTC Oost-Vlaanderen aanklopte, namen ze het project snel in handen. Ondertussen weet ik dat dit typisch is voor RTC: het gaat vooruit, ze werken heel concreet. Dat geldt ook voor de praktische organisatie van de pakketten die we de scholen bieden. Iedere betrokkene kent zijn taak, actiepunten worden snel opgevolgd. Niet praten, maar doen.”
Fabienne: “RTC communiceert bovendien heel efficiënt met alle scholen van alle onderwijsnetten. Wij hoeven ons bijvoorbeeld niet te bekommeren om de promotie van het pakket of de praktische organisatie. Doordat RTC dat werk van ons overneemt, wordt de drempel voor Stagobel nog lager om met scholen samen te werken.”
“De leerlingen van vandaag zijn morgen de goed geschoolde medewerkers die we zo nodig hebben”
Bert: “Ik raad andere bedrijven zeker aan om ook via RTC hun kennis te delen met technische scholen. Als industrie investeren we op die manier in onszelf, want de leerlingen van vandaag worden de goed geschoolde medewerkers en de klanten die we morgen nodig hebben.”
Fabienne: “Ook voor andere thema’s dan e-Mobility zien we trouwens samenwerkingsmogelijkheden met RTC Oost-Vlaanderen. We reiken mogelijke opleidingen aan die RTC bespreekt met leerkrachten in het werkveld. Na hun feedback kunnen wij bijkomende opleidingen of opleidingsmaterialen ontwikkelen die echt tegemoetkomen aan de noden van de scholen.”